torstai 18. lokakuuta 2012

Rikkidirektiivi

Kartasta näkyy hyvin, missä varsinainen ongelma on ja missä olisi heti ryhdyttävä toimeen, vaan ei, Suomen on aina ilmoittauduttava ensimmäiseksi maksajaksi.

Maaseudun Tulevaisuudesta;
"EU:n rikkidirektiivi lopettaa rikin käytön Itämeren laivaliikenteessä vuonna 2015. Varsinaiset rikkipilvet leijuvat kuitenkin Välimeren yllä, jossa vanha meno jatkuu vuoteen 2020.
Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin laivaliikenteessä siirrytään 0,1 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen vuonna 2015.
Ilmansaasteet koettelevat etenkin Englannista Keski-Euroopan läpi Mustallemerelle ulottuvaa vyöhykettä. Sen lisäksi ilmansaasteet tappavat Italiassa.
Ongelma on, että rajoitukset ja niiden kustannukset kohdistuvat kovimpana Suomeen, jonka vientiteollisuus on laivakuljetusten varassa. Rikin haitat Itämeren pohjoisosissa ovat vastaavasti vähäiset.
Välimeren rantavaltiot neuvottelivat itselleen vuoteen 2020 jatkuvan siirtymäajan. Sen jälkeen luvassa on siirtyminen 0,5 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen."


Välimerellä on tuon mukaan vuonna 2007 ollut ilmassa yli kymmenkertaiset rikkipitoisuudet kuin Itämerellä. Ja tilanne on sen jälkeen tuskin muuttunut. Ja tietysti erityisen järkevää se, että nimenomaan Itämerellä on laivoissa käytettävä vuodesta 2015 alkaen rikkipitoisuudeltaan 0.1 prosenttista polttoainetta mutta Välimerellä voidaan käyttää vuoteen 2020 asti rikkipitoisuudeltaan 4,5 prosenttista raskasta polttoöljyä. Ja siitä eteenpäinkin siellä saadaan käyttää rikkipitoisuudeltaan 1 %:sta polttoainetta vuoteen 2025.

6 kommenttia:

  1. Onpas erikoinen etenemisjärjestys. Onkohan siinä huomioitu se Välimeren maiden asukkaiden hitaampi tempo elämisessä, ei ne kuitenkaan tekisi, niin annetaan enempi aikaa.

    Meillä ollaan tuollaisissa asioissa vähän liian kilttejä;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kilttejä tosiaan, mulle tulee mieleen itsetuntokysymys, joka paikassa ollaan tunnustamassa huonoutta ja maksamassa ylimääräistä saadakseen "hyväksynnän" hyvisten piireissä. Arvaa kuka maksaa kaiken?

      Poista
  2. Tässä mentiin vikasuuntaan jo alkuperäisissä asiaa koskevissa neuvotteluissa. Suomessa sitä pidettiin vähän sellaisena lähitulevaisuuden asiana, joka hoituu sitten joskus, eikä nähty sen seurausvaikutuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, välimeren maat ilmoittivat suurinpiirtein näin; ei vois vähempää kiinnostaa, katsotaan vuonna 2020 tai sitte ei, maksaa ja vähentää rikkipäästöjä kuka on keksinytkin, eli Suomi, kamppaillessaan YK:n turvallisuusneuvoston jäsenyydestä.

      Poista
  3. Tämä Suomen innokkuus mättää rahaa EU:n pohjattomaan kaivoon tuntuu kummalliselta,varsinkin kun omassa maassa alkaa olla rahapula kaikilla julkisilla aloilla, ainakin koulutus- ja terveydenhuoltopuolella jotakin mainitakseni.

    VastaaPoista
  4. Se on tuo EU ja YK-kiima, ja kaikenmaailman maailmanparannus ideologia. Omalle kansalle on jätetty ainoastaan maksajan rooli.

    VastaaPoista