Maaseudun Tulevaisuudesta;
"EU:n rikkidirektiivi lopettaa rikin käytön Itämeren
laivaliikenteessä vuonna 2015. Varsinaiset rikkipilvet leijuvat
kuitenkin Välimeren yllä, jossa vanha meno jatkuu vuoteen 2020.
Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin laivaliikenteessä
siirrytään 0,1 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen vuonna
2015.Ilmansaasteet koettelevat etenkin Englannista Keski-Euroopan läpi Mustallemerelle ulottuvaa vyöhykettä. Sen lisäksi ilmansaasteet tappavat Italiassa.
Ongelma on, että rajoitukset ja niiden kustannukset kohdistuvat kovimpana Suomeen, jonka vientiteollisuus on laivakuljetusten varassa. Rikin haitat Itämeren pohjoisosissa ovat vastaavasti vähäiset.
Välimeren rantavaltiot neuvottelivat itselleen vuoteen 2020 jatkuvan siirtymäajan. Sen jälkeen luvassa on siirtyminen 0,5 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen."
Välimerellä on tuon mukaan vuonna 2007 ollut ilmassa yli kymmenkertaiset rikkipitoisuudet kuin Itämerellä. Ja tilanne on sen jälkeen tuskin muuttunut. Ja tietysti erityisen järkevää se, että nimenomaan Itämerellä on laivoissa käytettävä vuodesta 2015 alkaen rikkipitoisuudeltaan 0.1 prosenttista polttoainetta mutta Välimerellä voidaan käyttää vuoteen 2020 asti rikkipitoisuudeltaan 4,5 prosenttista raskasta polttoöljyä. Ja siitä eteenpäinkin siellä saadaan käyttää rikkipitoisuudeltaan 1 %:sta polttoainetta vuoteen 2025.
Onpas erikoinen etenemisjärjestys. Onkohan siinä huomioitu se Välimeren maiden asukkaiden hitaampi tempo elämisessä, ei ne kuitenkaan tekisi, niin annetaan enempi aikaa.
VastaaPoistaMeillä ollaan tuollaisissa asioissa vähän liian kilttejä;)
Kilttejä tosiaan, mulle tulee mieleen itsetuntokysymys, joka paikassa ollaan tunnustamassa huonoutta ja maksamassa ylimääräistä saadakseen "hyväksynnän" hyvisten piireissä. Arvaa kuka maksaa kaiken?
PoistaTässä mentiin vikasuuntaan jo alkuperäisissä asiaa koskevissa neuvotteluissa. Suomessa sitä pidettiin vähän sellaisena lähitulevaisuuden asiana, joka hoituu sitten joskus, eikä nähty sen seurausvaikutuksia.
VastaaPoistaNiin, välimeren maat ilmoittivat suurinpiirtein näin; ei vois vähempää kiinnostaa, katsotaan vuonna 2020 tai sitte ei, maksaa ja vähentää rikkipäästöjä kuka on keksinytkin, eli Suomi, kamppaillessaan YK:n turvallisuusneuvoston jäsenyydestä.
PoistaTämä Suomen innokkuus mättää rahaa EU:n pohjattomaan kaivoon tuntuu kummalliselta,varsinkin kun omassa maassa alkaa olla rahapula kaikilla julkisilla aloilla, ainakin koulutus- ja terveydenhuoltopuolella jotakin mainitakseni.
VastaaPoistaSe on tuo EU ja YK-kiima, ja kaikenmaailman maailmanparannus ideologia. Omalle kansalle on jätetty ainoastaan maksajan rooli.
VastaaPoista