Kartasta näkyy hyvin, missä varsinainen ongelma on ja missä olisi heti ryhdyttävä toimeen, vaan ei, Suomen on aina ilmoittauduttava ensimmäiseksi maksajaksi.
Maaseudun Tulevaisuudesta;
"EU:n rikkidirektiivi lopettaa rikin käytön Itämeren
laivaliikenteessä vuonna 2015. Varsinaiset rikkipilvet leijuvat
kuitenkin Välimeren yllä, jossa vanha meno jatkuu vuoteen 2020.
Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin laivaliikenteessä
siirrytään 0,1 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen vuonna
2015.
Ilmansaasteet koettelevat etenkin Englannista Keski-Euroopan läpi
Mustallemerelle ulottuvaa vyöhykettä. Sen lisäksi ilmansaasteet tappavat
Italiassa.
Ongelma on, että rajoitukset ja niiden kustannukset kohdistuvat
kovimpana Suomeen, jonka vientiteollisuus on laivakuljetusten varassa.
Rikin haitat Itämeren pohjoisosissa ovat vastaavasti vähäiset.
Välimeren rantavaltiot neuvottelivat itselleen vuoteen 2020 jatkuvan
siirtymäajan. Sen jälkeen luvassa on siirtyminen 0,5 prosenttia rikkiä
sisältävään polttoaineeseen."
Välimerellä on tuon mukaan vuonna 2007 ollut ilmassa yli kymmenkertaiset
rikkipitoisuudet kuin Itämerellä. Ja tilanne on sen jälkeen tuskin
muuttunut. Ja tietysti erityisen järkevää se, että nimenomaan Itämerellä on
laivoissa käytettävä vuodesta 2015 alkaen rikkipitoisuudeltaan 0.1
prosenttista polttoainetta mutta Välimerellä voidaan käyttää vuoteen
2020 asti rikkipitoisuudeltaan 4,5 prosenttista raskasta polttoöljyä. Ja
siitä eteenpäinkin siellä saadaan käyttää rikkipitoisuudeltaan 1 %:sta
polttoainetta vuoteen 2025.